warkocz

źródło: ccsearch

zamykam oczy i widzę, a właściwie czuję, jak silne dłonie osoby stojącej za krzesłem, na którym siedzę, mocno i cierpliwie zaplatają moje długie włosy. zaraz wstanę i pewnie będę zbierała się do wyjścia do szkoły, jeszcze tylko wsuwki, wpinane z wielką siłą, tak, że czuję je na skórze mojej głowy, tak, że przez dobę żaden włos nie wymknie się spod kontroli. 
na pewno była to wczesna podstawówka, czesała mnie cioteczna babcia, która dla nas była ciocią, a moje włosy (w czasach swojej świetności warkocz sięgał mi do kolan) były powodem dumy moich babć. 

pamiętam też, że przyzwyczajona do mocno związanych włosów, zazdrościłam dziewczynom, które były w stanie chodzić, skakać, biegać z rozpuszczonymi. - ja nie byłam. do tej pory zazdroszczę. mam dużo włosów, które rosną mi dość szybko. nigdy nie miałam oporów, żeby je krótko obciąć - wiedziałam, że niedługo mi odrosną. zazwyczaj jednak noszę je związane.

dlaczego o tym piszę? dzisiaj znowu plotłam te warkocze. przez dwa miesiące kwarantanny włosy mi urosły i odrosły, wymagają ujarzmienia. mimo moich wyobrażeń, chęci, możliwości noszenia rozmaitych fryzur, ostatecznie zawsze je związuję. plotąc tak dzisiaj przed lustrem, pomyślałam, że z tymi włosami jest jak z życiem, z naszymi rytuałami, przyzwyczajeniami, strategiami - zwłaszcza na trudne sytuacje. chciałoby się w końcu wyglądać inaczej, iść z rozwianym włosem, poczuć się kobieco (nie dziewczęco), a tu rzeczywistość i ...uj. 

przyzwyczajenie drugą naturą człowieka - nie uciekniesz od tego. życie zna mnóstwo takich historii: gdy dorosnę, nie będę taka jak moja matka, jak mój ojciec, wychowam dzieci inaczej, będę utrzymywała kontakt z całą rodziną, na pewno nie będę lekarzem, prawnikiem, księgową, aptekarzem i nim się obejrzysz...

wychodzi to zwłaszcza w relacji z partnerem i/lub dziećmi, w stresujących sytuacjach w pracy. jest jak tatuaż, który, nawet jeśli wykonany kiepskim tuszem, jest z nami i przypomina nam o okolicznościach jego powstania. to jest twoja - moja historia.

możesz - mogę, z tym walczyć, chodzić w warkoczych, zasłaniać ciało. możesz - mogę, obciąć włosy lub wejść na warkoczowy level master, pielęgnować ten tatuaż lub zakryć go piękniejszym. możesz też - mogę i ja, przyjąć to z czym jesteś, zaopiekować się tym i po prostu żyć dalej. 

obudź się!


Komentarze